Pas på med gratis udenlandssurf fra 3

4 Min læsning

Af Christiane Vejlø

3 dropper som de første roamingafgiften i en række lande. Juhu så kan jeg surfe løs i udlandet. Øh halløj regning??? Nå det kunne jeg ikke alligevel. Pas på for måske hører du også til blandt de 50% af 3’s kunder som ikke får glæde af den annoncerede service. 

Screen Shot 2014-03-31 at 12.28.52 PM

 

“Teleselskabet 3 gør som første operatør i Danmark op med de høje mobilpriser i udlandet. Fra den 17. marts kan 3’s kunder benytte mobilen i en række lande inden og uden for EU på samme vilkår som i Danmark uden at det koster ekstra. Det gæder data, fri tale, sms og mms. Således tager 3 det første skridt i kampen mod de frygtede roamingafgifter som man i EU længe har drøftet at afskaffe” sådan lød meldingen fra teleselskabet 3 tidligere på måneden i en pressemeddelelse. I en egenproduceret video fortæller 3 også historien om kunderne, der ikke længere skal betale for at rejse.

Faktisk en ret revolutionerende nyhed. Tænk at kunne tjekke mails i taxaen i Italien, ligge på stranden i Grækenland og tjekke Facebook eller stå i lufthavnen i London og skrive et blogindlæg fra sin telefon! (dog kun de 6 lande hvor 3 opererer).

Kvinde-mobil-musik-Elektronista

I sidste uge fløj jeg til London og glædede mig til at bruge min telefon præcist som i Danmark, som jeg havde hørt jeg nu kunne. I flyveren blev jeg endnu engang mindet om denne fantastiske mulighed gennem en helsides annonce i Berlingske Tidende. Jeg ville blive fri. Fri fra den frygtelige roamingafgift. Fri til at leve mit digitale liv grænseløst. Jeg kunne ikke vente med at sætte fødderne på udenlandsk jord og bare hive data gennem mine apps.

Da jeg endelig kunne tænde for min telefon i Heathrow, fik jeg straks en lidt uventet SMS. “Velkommen til Storbritannien. Den almindelige prisliste gælder ikke i udlandet. I stedet gælder de priser, du kan se i denne sms. Opkald til Danmark 2.23 kr/min. Data 4.19kr/MB osv.“Arghh 3” tænkte jeg og smilede lidt. “Der har I vist lige glemt at få den service slået fra, nu hvor I har jeres nye- -du kan surfe trygt i alle 3 lande- politik. Jeg skrev dog alligevel en besked på Twitter hvor jeg undrede mig over de modstridende signaler. Så fik jeg tjekket Facebook, opdateret Instagram, trukket mails ind og googlet vejrudsigten i Miami og følte mig rigtig 3likehome agtig. Lige indtil følgende besked poppede op. “Du har nu brugt for mere end 100 kr i datatrafik. Venlig hilsen 3”.  

Jeg skyndte mig straks at slukke telefonen og følte mig så lidt halvtør i munden. Det er ALDRIG sket for mig før at jeg er kommet til at bruge data i udlandet. Jeg passer som regel SÅ utrolig godt på. Men jeg havde jo læst  “Fra den 17. marts kan 3’s kunder benytte mobilen i en række lande inden og uden for EU på samme vilkår som i Danmark uden at det koster ekstra”. Jeg er 3 kunde. Så måtte det da gælde mig?

Går man mere i dybden med 3’s kommunikation viser det sig at 3LikeHome langt fra gælder alle 3’s kunder.  Faktisk gælder den ikke for halvdelen af 3’s kunder som teleselskabet oplyser mig ikke har de nødvendige Fri tale abonnementer. Der i blandt mig. Burde jeg have vidst det? Ja det ville da have været optimalt. Men selvom jeg har modtaget pressemeddelelser og været udsat for diverse reklamer og endda været omkring 3’s site for at tjekke hvornår kampagnen ville starte var det stadig ikke gået op for mig at kampagnen som ville gælde for “3’s kunder” bare ikke galt for alle 3 kunder. Det får mig til at tænke at andre nok også kunne tage fejl. At andre også havde armene over hovedet over dette fine initiativ, hvorefter de så alligevel fik en stor telefonregning efter udenlandsturen.

Og en ting er forbruget på mobilen. 3 har også rigtig mange mobile bredbåndskunder. Og hvis du nu er oppe at ringe over 3likehome fordi du også glæder dig til at bruge dit mobile data abonnement på computeren eller din tablet i udlandet, så kan du også godt slappe af igen. 3LikeHome gælder nemlig kun telefonsimkort. Og altså kun det som er knyttet til et abonnement med fri tale.

Har du også prøvet det der med at få en uventet høj telefonregning?

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

five × five =

3 Comments
  • iben
    april 1, 2014

    Præcis det samme skete for mig på en tur til Sverige for nylig. For pokker hvor følte jeg mig taget ved næsen :(

  • Jan
    april 1, 2014

    Det kræver naturligvis at man er på 3´s netværk i sverige.
    Er bosiddende i sverige, og har igennem 8 år haft dansk 3 abb.
    Har aldrig haft problemer med med opkald- eller datapriser.
    Tror det var tilbage i 2005 de indførte det i Sverige.

  • Sally Altschuler
    april 4, 2014

    Og det er værre endnu:
    Jeg har netop været i Indien og Nepal. I Indien tændte jeg min mobil for at benytte wifi. Jeg ringede ikke til nogen og ingen ringede mig op. Dataroaming m.m. slået fra, kun wifi. Kort efter købte jeg et indisk SIMkort. Senere rejste jeg videre til Nepal og fik et nepalesisk.
    Da jeg kom hjem efter en måned i udlandet kunne jeg konstatere, at jeg havde brugt flere hundrede kroner på telefoni i Indien, også efter det tidspunkt, hvor jeg havde forladt landet. Det klagede jeg selvfølgelig over, og fik flg. forklaring:
    Når jeg ankommer til Indien og tænder min tlf. for at bruge wifi, så kobler mit Dk-SIM kort sig automatisk op på en indisk mast. Der bliver det ved med at være, indtil det finder en anden mast. Det betyder, at alle, som ringer til mig, får fat i min tlfsvarer, og jeg bliver bonet for en opkaldsafgift. Hvis de også lægger en besked, bliver jeg også bonet for den tid, det tager. Det sker lige indtil jeg sætter mit Dk-SIM kort i, når jeg ankommer til Danmark og det finder en Dk-fast. Det står ganske rigtigt i 3’s betingelser. Som punkt 26 …