Home » Apple, Elektronista mener

HAR APPLE FORÆRET SMARTPHONE MARKEDET TIL ANDROID?

Elektronista har modtaget et gæsteindlæg fra innovatør og passioneret iPhone-bruger gennem flere år Randahl Fink Isaksen @R4nd4hl. Indlægget er et kritisk blik på Apples plads i smartphone markedet. For er Apple rent faktisk ved at miste terræn? Se hvad Randahl mener om den sag og smid meget gerne en kommentar med din mening om Apples fremtid. God fornøjelse.

Af Randahl Fink Isaksen

Mange virksomheder bringer innovation til en eksisterende produktkategori, men få virksomheder evner selv at definere en ny produkt-kategori. Det gjorde Apple 29. juni 2007, da nu afdøde Steve Jobs præsenterede verden for iPhone – den smartphone, der kombinerede en telefon, en musikafspiller og en internet enhed i ét og samme produkt, som samtidig var verdens første, ægte berøringsfølsomme telefon

Et kvantespring fremad

I de sekunder, Steve Jobs løftede sløret for vidunderbarnet, stod det klart, at en ny produktkategori var født. Pludseligt blev der meget travlt på direktionsgangene hos de gamle mobilproducenter, HTC og Samsung, der havde haft succes med at producere de almindelige mobiltelefoner, som Apple nu med et trylleslag havde gjort forældede. Forude lå flere års arbejde med at indhente den genistreg, som Apple havde begået i dybeste hemmelighed i sine laboratorier i Californien.

Apple har stormet fremad lige siden. Den 29. februar 2012 lå Apple aktien i sin højeste kurs nogensinde ($546.72), og Apples i-produkter (iPod, iPhone, iPad) udgør nu hele 76% af Apple’s samlede omsætning med i alt 172 millioner solgte enheder. Apple er for længst begyndt at omtale vor tid som post-PC alderen – altså tiden, hvor pc’en er fortid, og hvor forskellige typer ultramobile computere har taget over.

Control Freak

Men noget er ved at ændre sig. Apple har haft fire fremragende år i markedet, men nu hvor salgstallene for 2011 er blevet opgjort, tegner der sig et nyt billede. Google har på blot 5 år øget sin markedsandel fra ingenting til imponerende 47% indenfor smartphones – den selvsamme produktkategori, som Apple definerede, og derfor tidligere dominerede totalt. Hvordan kunne det ske? Hvordan kunne Apple tabe så meget terræn på så kort tid?

Grafik Randahl Fink Isaksen

En vigtig, medvirkende årsag er, at Apple er en sand control freak. Virksomheden har gang på gang vist, at den ønsker at kontrollere alle forhold omkring sine produkter, og sine kunders brug af dem. Ved at skabe et fuldendt økosystem omkring forbrugeren, der omfatter købet af både hardware, software og indhold, har Apple gjort det let for kunderne at handle ét sted.

Apple har anvendt sin stærke position til at skabe et isoleret land – en iPhone-ø, hvor kunderne lever et let og bekymringsfrit liv, og hvor alt det indhold, de kan fortære, flyder ud af Apples egen, uudtømmelige butik. Og kunderne har elsket det – så længe, der ikke er andet land i sigte, er iPhone-land jo det bedste land i verden.

Men siden Googles lancering af Android i september 2008, har forbrugerne fået noget at tænke over. I modsætning til Apple, tillader Google mange forskellige producenter at lave telefoner med sit Android system. Det medfører både valgfrihed og bedre priser for forbrugerne. Hvor Apple sælger forbrugerne ét eneste produkt, tilbyder Google forbrugerne at vælge blandt mere end 70 forskellige smartphones

Hvor Apple tilbyder én telefon af glas med én form og to farver, tilbyder konkurrenterne et bredt udvalg af materialer, størrelser og farver. Googles samarbejde med flere forskellige hardware-producenter betyder, at Android dukker op på flere og flere af livets skærme – på køleskabet, i bilen, på tv’et, på armbåndsuret, osv. Så selvom Apple har været fænomenalt dygtige til at levere en velfungerende, samlet forbrugeroplevelse på tværs af både Mac, iPod, iPhone, Apple TV og iPad, så er det nok tvivlsomt om Apple, som eneleverandør, vil kunne følge med Android-leverandørernes mange forskellige produkttyper i de kommende år.

Hvor Apples telefoner koster 4.700 kr for seneste model og 2.700 kr for den gamle, tilbyder Android producenterne smartphones til under 1.000 kr. I mange familier er det naturligvis afgørende for, hvilken smartphone børnene starter ud med. Den væsentligste forskel for os forbrugere er, at Google tilbyder ganske frie rammer for de apps man kan installere på Android. Enhver nyttig app er velkommen i Googles butik, og du kan endda selv installere apps udenom butikken, hvis du har brug for det. På en iPhone er det helt anderledes, og vi skal i det følgende se nærmere på, hvad Apples strikse butiksregler betyder for dig som kunde.

Apples 10 bud

1. Du må ikke bruge din iPhone til noget, Apple ikke selv har fundet på.

Alle apps til iPhone skal gennem Apples godkendelse, og gennem tiden har Apple fravalgt mange apps, der ellers var elsket af kunderne. F.eks. apps der kunne gøre volumen-knappen til en kameraudløser (før Apple selv fandt på det), og apps der gjorde det muligt at dele telefonens internetforbindelse med en PC.

2. Du må ikke anvende andre operativsystemer end iOS.

Apple har forbudt kunderne at anvende det gamle PC-operativsystem DOS på iPhone, og selv en app, der gjorde det muligt at spille sjove, gamle Commodore 64 spil, er blevet forbudt. Og hvis nogen skulle være i tvivl, så er det selvfølgelig ikke muligt at installere Android.

3. Du må ikke købe musik andre steder end iTunes.

Gennem tiden har Apple skilt sig af med adskillige apps, der udbød musik, og dermed konkurrerede med iTunes, eksempelvis Grooveshark.

4. Du må ikke snyde i Apple-skat.

Hver gang du køber en App, skal du købe den gennem Apples butik, hvor Apple pålægger 43% Apple-skat oveni den pris, producenten får. For den gennemsnitlige forbruger, har Apple gjort det teknisk umuligt, at gå i andre butikker.

5. Du må ikke benytte Flash.

Selvom Flash er meget brugt til at vise animation og video, var Steve Jobs hurtig til at dømme Flash ude. Teknologien krævede for meget strøm fra iPhonens batteri, hed det. Selv i Steve Jobs berømte Keynote præsentationer, kunne man se Steve Jobs surfe løs med en iPhone på websites med store tomme huller, der hvorder skulle have været Flash indhold.

6. Du må ikke benytte Java

Også Java er er ude i Apple kulden, og dermed kan Danmarks 5,7 millioner indbyggere f.eks. ikke benytte NemID på iPhone. Af tekniske grunde virker NemID faktisk heller ikke på Android, men Android tillader Java spil og applikationer generelt.

7. Du må ikke læse artikler, Apple ikke kan lide

F.eks. blev et dansk magasin i 2010 sparket ud af App Store fordi det indeholdt artikler om Google Android. En app der gav adgang til Wikileaks røg samme vej.

8. Du må ikke læse betalingsaviser

Først gav Apple avisen The Financial Times en design pris for deres app i 2010, og dernæst sparkede Apple avisen ud af App Store, fordi den fra starten havde tjent penge på at sælge avis-abonnementer direkte til forbrugerne. Det havde været tilladt før, men nu havde Apple fået den lyse idé også at forlange Apple-skat på indhold.

9. Du må ikke kende din iPhones strålingsniveau

Virksomheden Tawkon fik nej til at få sin app i App Store, måske fordi den kunne måle, hvor meget stråling telefonen udsætter forbrugeren for i løbet af en dags brug.

10. Du må ikke se pornografi

I lang tid kunne man f.eks. ikke installere EkstraBladet på en iPhone, fordi bladet altid indeholder et billede af en kvinde, hvis påklædning – ifølge Apple – er mangelfuld. Ethvert materiale, der synes i strid med Apple’s amerikanske etik, er udelukket.

Er en epoke er forbi?

Set i bakspejlet er det egentligt et under, at Apples kunder har accepteret de snærende bånd så længe. Men som salgstallene viser, er det også slut nu, hvor forbrugerne har fået andre muligheder. Android er på vej mod en markedsandel på magtfulde 50% og bliver dermed reelt verdens vigtigste smartphone standard. Der aktiveres aktuelt 850.000 nye Android telefoner om dagen. Det svarer til, at hele Danmarks 5,7 millioner mennesker aktiverer en Android smartphone – hver eneste uge, året rundt; og tallet er stigende.

Det gør selvfølgeligt indtryk hos Apple. Ved deres seneste præsentation i marts, hvor Apples nye CEO Tim Cook var på scenen, blev Android-konkurrenternes kvalitet kritiseret grundigt. Tidligere har Steve Jobs altid kunnet udfylde taletiden med Apples egne produktfordele.

Er Apple så færdig som smartphone-leverandør? Langtfra. Det samlede smartphonemarked er i så kraftig vækst, at Apple fortsat øger sin indtjening, selvom Android har overhalet og med Apples imponerende evne til konstant at sætte dagsordenen med nye, innovative produkter, vil Apple fortsat have opmærksomheden fra dem, der kan betale. Men iPhonens epoke som hele verdens smartphone-standard er forbi; for kundernes ubetingede kærlighed til et fremragende produkt er blevet kvalt af en omklamrende control freak.

Er du enig med Randahl om Apples udfordringer eller har du et helt andet syn på sagen? Del det i kommentarfeltet herunder. 

9 kommentarer til HAR APPLE FORÆRET SMARTPHONE MARKEDET TIL ANDROID?

  1. John Jensen skriver:

    Jeg forstår dine pointer, det var indtil for nyligt sådan at Apple var foran, og Android halsede efter, nu er har det ændret sig lidt, og indtil Apple lancerer næste generation er det meget uvist om skellet bliver mindre eller større, jeg mener dog stadig at der er plads til begge, som du selv skriver kan man finde Android mobiler i alle prisklasser hvor Apple holder sig til få modeller.

    Jeg har prøvet Android 2 gange men har hver gang hoppet tilbage til IPhone, men kigger stadig misundeligt på de nyeste quadcore modeller med ICS,…

  2. Viggo G. Bremmer skriver:

    Helt enig lige bortset fra den med NemID hvor min HTC virker fortrinligt med NemID og jeg kender da iPhone brugere der heller ikke har de problemer??

  3. Tommy Lindegaard skriver:

    Forfatteren har i stor grad ret i at Apple mister markedsandele, men det tror jeg nu ikke er så skidt igen, for de bliver egentlig bare tvunget til at være et mere eksklusivt brand hvis ikke alle har en iphone eller macbook – som tilfældet er i dag. Så om nogle år vil Apple stå stærkere som brand, i stedet for at være fælleseje, hvilket jo er lidt ironisk da det er pga konkurrencen/manglende innovation og ikke noget apple selv aktivt gør noget for at komme i den position. Apple er bland marketingsfolk jo rost meget for deres approach (selvom den efter danske jantelovstanker tangerer til det kvalmende).

    Men samtidig så har Apple ikke bragt særlig meget til bordet (min mening) i de sidste par år og den stilstand har gjort at jeg har tage hoppet til android – efterfølgende er jeg så hoppet på Windows phone – måske var det lige et halvt år for tidligt, men der sker interessante ting i denne sphere.

    En af de ting som gjorde at hoppede på WP og ikke tilbage på ios var at både android og ios skal gøre noget ved deres startskærme, det er noget forfærdeligt rod og strider mod alle online branding strategier at der skal være på meget info og sp mange variende farver på så lidt plads – det strider også mod apples egne simple og elegante designstrategier for startskærmene ligner noget der er løgn når man tænker på hvem det kommer fra. Årsagen til mit midlertidige android hop ikke blev længere er en af androids største problemer 1) hvis du skal have en high end skal den klodsen være så stor at det umuliggøres at skrive sms’er eller mails med én hånd, det er sgu lidt nemmere med 4″ eller under. Igen er der designproblemet, med at det er meget lidt elegant på forskærmen, derudover er der bare ikke nogen android enheder der oser af fysisk kvalitet, det skal partout være billig, fesent designede plastikenheder – (hvilket faktisk er temmelig selvmodsigende da jeg har en Samsung Omnia W med WP der også er af fesent plastik, men da jeg fik den til en meget god pris var de 3000kr ekstra for Nokia Lumia 800 for meget at betale når det blot var design).

    Efter en større deroute, så er min mening at hvis Apple igen skal gøre sig gældende så skal de finde sig selv med en solid omgang redesign samt og så finde en vinkel som de synes er lige den – noget med det kreative som de praiser meget. For hvis MS får lidt gang i skuden med deres 3 clouds, 1 screen (gaming på xbox+pc/tablet+windows phone = samme spil og ikke at man skal gennemføre GTA flere gange som er tilfældet i dag med ios og android) samt selvfølgelig officepakken til tablet der gør at en del business folk i løbet af 2013 vil gå fra ipad til Win8 tablet.

    En af de ting som apple har gjort rigtig godt er deres økosystem. Men jeg synes de skal gå endnu videre med bl.a. TV og mere med musik/underholdning og så selvfølgelig, tilbehør, tilbehør og bling bling. (jeg hopper nok ikke selv på vognen, men folk der allerede har 4-6 apple enheder vil føle sig stærkt tiltrukket af disse ting)
    too long didnt read:
    1) apple skal redefinere deres ios design, det er kedeligt og startskærmen rodet.
    2) acceptere konkurrencen og finde en ny vinkel/niche og bygge videre derfra
    3) udvide sortiment, fx tv og andet.

  4. maria larsen skriver:

    Det var af de beskrevne grunde, at jeg fravalgte Apples produkter, da jeg i 2011 fik smartphone og 2012 tab. De skal sgu ikke begrænse min tilgang til information. Jeg er voksen og bestemmer selv, hvad jeg vil læse, hvad jeg kan tåle at se og hvilke apps der er nyttige for mig.

  5. Peter skriver:

    Nu er der jo andet i business end bare markedsandele ;-)

    https://mobile.twitter.com/asymco/status/197717085466542081

    Jeg tror nok Apple skal klare sig ;-)

  6. Cecilie skriver:

    Jeg tror helt klart der er noget rigtigt i dine 10 punkter, men jeg tror først og fremmest Apple har mistet terræn fordi det er SÅ længe siden de er kommet med en ny telefon.

    iPhonen er en rigtig god telefon men den virker altså lidt gammeldags i forhold til de nyeste Androidtelefoner – og det er der jo ikke noget at sige til i et marked der udvikler sig så hurtigt som smartphonemarkedet.

  7. Simon Justesen skriver:

    Apple har ikke foræret markedet til Android, det er en ganske naturlig udvikling vi ser. Android er jo en åben platform, der er nem for mobilproducenterne at bruge i deres produkter, mens Apples iOS mobiloperativsystem er et lukket land. Havde Apple lavet en åben udgave som kunne bruges på alle telefoner, så havde markedsandelen måske set anderledes ud. Men en åben udgave af iOS – det sker aldrig.. Det ville være at sælge ud for Apple.

    Apple duer ikke til at være markedsledere.. Det har de måske været et stykke tid på smartphone-fronten, men det ligger slet ikke i deres kultur, og jeg tror stadig på, det skete ved et tilfælde. Apple vil gerne være klassens hippe dreng, der udfordrer de andre, de laver ikke produkter til masserne og det koster i det lange løb, når konkurrenterne disker op med lignende, ofte billigere produkter, med samme funktionalitet.

    Og som artiklen så glimrende påpeger, så længe de bliver ved med at sætte barrierer op, der i større eller mindre grad irriterer brugerne, så vil der være mange der bliver trætte af dem i længden.. Alm. forbrugere mærker måske ikke de barrierer så meget, men hvis man er bare det mindste teknikinteresseret, så løber man panden mod en mur på et eller andet tidspunkt.

    Jeg udvikler til dagligt websites, og mobilapps i ny og næ.. Skal jeg lave en mobilapp til Windows Phone – fint så henter jeg bare det jeg skal bruge på Microsofts hjemmeside.. Skal jeg lave en Android mobilapp, fint – så henter jeg bare Android-udviklerkittet… Iphone? Det positive først – der findes værktøjer (f.eks Ximians Monotouch) der kan tage min C# kode fra de andre platforme og konvertere det til kode iPhonen forstår … Men kan jeg gøre det fra min PC? Nej – der skal jeg have en Mac… Det giver naturligvis nogle udfordringer, og jeg skal ikke kunne sige om det er Ximian eller Apple der er skyld i det, men jeg tror mest på sidstnævnte…

    Nå, det skal dog til slut siges at jeg tror verden skal være glade for, vi har firmaer som Apple, på godt og ondt, for de har om nogen formået at vække de andre teknologifirmaer af deres Tornerose-søvn, så de er begyndt at lave produkter man rent faktisk kan holde ud at se på. Selv HP laver pæne bærbare med deres Envy-serie, og det er lidt af en vild udvikling, når man tænker på at HP er til for business-segmentet..

  8. Morten skriver:

    Markedsandel handler vel også om, at en stor del af den tredje verden skal have mobiler, men har ikke råd til en iPhone?

Smid en kommentar:

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>